5 redenen waarom influencer marketing een geweldig idee is

Je ziet het waarschijnlijk elke dag voorbij komen op je Instagram feed. Eén van je grote idolen – of eender wie, als ze maar genoeg volgers hebben – maken met een brede glimlach reclame voor een product of een dienst. Ben je helemaal verkocht na het zien van die leuke foto’s? Goed nieuws, want met hun exclusieve promocode, ontvang je zelfs korting! Of influencer marketing een goed idee is? Wij zochten het voor je uit.

Wat is influencer marketing?

Veel bedrijven zetten tegenwoordig in op reclame via influencers en daar snappen we zeker de logica wel achter: je stuurt gewoon je product gratis op naar een influencer in ruil voor een paar leuke kiekjes en een mention. Easy!

Heel leuk, laagdrempelig, relatief goedkoop en lekker mee met je tijd, maar is het ook effectief een goed idee én haal je er ook voldoende uit?

We’re engaged!

Wij gaan er natuurlijk van uit dat jouw social media on point is (en als dat niet het geval is, mag je ons zeker contacteren) en bij goede social media kanalen, hoort ook een goede engagement rate. Krijg jij veel reacties en likes op je posts? Worden je berichten soms gedeeld door je volgers?

Van zodra een influencer zich ermee gaat bemoeien, mag je vrij zeker zijn dat je engagement rate de lucht in zal gaan . De volgers van een influencer zijn vaak heel trouw, actief en ‘digitaal spraakzaam’. Goed voor jouw online visibiliteit en voor je naamsbekendheid!

Believe it or not.

Coca-Cola, Nike, Dovy Keukens… Consumenten zijn vaak al meteen op hun hoede als ze een bericht of product van een bedrijf zien passeren. Het straalt op één of andere manier ‘commercialiteit’ uit.

“Natuurlijk beweert elk bedrijf dat ze de lekkerste frisdrank, de beste sportschoenen en de mooiste keukens hebben, want zij willen VERKOPEN, VERKOPEN EN NOG EENS VERKOPEN.”

Maar… die influencer die laaiend enthousiast is op zijn of haar Instagram over dit ge-wel-dige product én dit in een prachtige caption heeft verwerkt? Ja, die zou wel eens gelijk kunnen hebben!

Trust me, I'm famous.

Positieve reviews op je website of op je Facebook, zijn leuk. Een aanbeveling van iemand met veel invloed? Dat is goud waard. Beeld je eens in dat je beste review wordt uitvergroot in een opvallende post én dan nog eens wordt getoond aan duizenden of zelfs miljoenen volgers… No words needed.

This is not an ad.

Misschien ben jij wel één van die internetgebruikers die een adblocker heeft geïnstalleerd… Het gebruik van Adblock is met maar liefst 30% toegenomen en in Google Chrome is er zelfs een adblocker ingebouwd in de browser zelf. Instagram heeft gelukkig geen dergelijke blockers en laat zelfs met plezier toe dat je als bedrijf influencers gaat gebruiken om je product of dienst in de kijker te zetten. Yes, please!

It's all about the money

We kunnen er niet om heen: het is nu eenmaal goedkoper dan een duur marketingbureau dat je bedrijf van allerlei slogans en reclameborden voorziet, zonder dat je er écht veel uit haalt. Zeker goedkoper, tenzij je één van de Kardashian zusjes vraagt om je product te featuren op hun Instagram natuurlijk…

Dan zou het misschien wel eens nét een tikkeltje duurder kunnen zijn.

Conclusie

Influencer marketing is zeker geen slecht idee. Je verliest er (meestal) minder mee dan je ermee verdient. De succesformule bij dit type van marketing is: de juiste influencer kiezen én vooral ook de juiste deal maken. Zorg dat je niet aan het kortste eind trekt.

Friendly reminder: deze potentiële klanten komen via een influencer bij jouw bedrijf terecht en vinden social media ongetwijfeld erg belangrijk. Zorg er dus voor dat al jouw kanalen 100% on point zijn.

Hoe? We leggen het je graag uit.